صنعت هتلداري يکي از قديمي ترين امکانات مورد استفاده بشر با سابقه اي برابر با فعاليت هاي تجاري او به شمار مي رود. بطوري که قدمت مسافرخانه ها را به شش قرن قبل از ميلاد مسيح نسبت مي دهند ، اولين مسافران آن دوران بيشتر تجار و جنگجويان بودند (زماني فراهاني هميرا،1379: 113). برخي از ابتدايي ترين اين مسافرخانه ها در مسير تجاري ميان بابل و بغداد بودند. برخي از صاحب نظران معتقدند منشاء مسافرخانه ها از مصر بوده است(بريمر، 1995: 16).




ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 27 خرداد 1390برچسب:هتل, تاریخچه, صنعت هتلداری,
ارسال توسط یوسفی

با وجود تاسیسات مختلف ارائه دهنده ی خدمات در صنعت گسترده ی گردشگری، درک اینکه چرا افراد در مورد واژه های هتل، متل، مسافرخانه و دیگر تاسیسات اقامتی تصویر روشنی ندارند و نمی توانند تفاوت های آنها را تشخیص دهند تا حدودی روشن می شود. واقعیت امر نیز این است که تفاوت های موجود بین این دسته از تاسیسات به روشنی مشخص نیست. و این سردرگمی به خاطر اینکه طبقه بندی از نظر مالکان این تاسیسات بر اساس اعتقادی که نسبت به ارائه ی خدمات مناسب دارند، متفاوت است ارائه تعریفی مناسب و واحد از هر یک از این تاسیسات را با مشکل مواجه می سازد. اما علیرغم این قبیل مشکلات برخی تعاریف کلی و عمومی از این تاسیسات پذیرفته شده است.

یک هتل یا مسافرخانه به عنوان مکانی است که وظیفه ی اولیه ی آن فراهم کردن تسهیلات اقامت برای افراد است و یک یا چند مورد از خدمات زیر را به انجام می رساند: خدمات غذا و نوشیدنی، خدمات خانه داری، کانسیرج، خدمات گوش به زنگ(گاهی خدمات یکپارچه نیز خوانده می شود)، خدمات خشک شویی و استفاده از وسایل و لوازم مبله.

واژه متل، کوتاه شده ی واژه ی موتور هتل بوده و اشاره به تسهیلات اقامتی دارد که پذیرای مهمانان ورودی همراه با اتومبیلشان هستند. متل های اولیه اغلب فضای پارکینگ را در کنار اتاق مهمانان فراهم می کردند اما امروزه این وضعیت تغییر کرده چرا که آگاهی مالکان متل نسبت به موضوع امنیت مهمانان بیشتر شده است. متل ها می توانند در هر مجموعه ای قرار بگیرند اما معمولاً در حومه ی شهرها و یا در کنار جاده ها قرار دارند. این تاسیسات در دهه ی 1950 و 1960پیشرفت های موفقیت آمیزی داشتند.




تاریخ: سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:تعریف هتل,متل ,
ارسال توسط یوسفی

مزرعه‌گردی با محیط خاصی که در آن اتفاق می‌افتد شناخته می‌شود. آن را گردشگری زراعتی نیز می‌نامند. این نوع گردشگری بخشی از گردشگری عمومی است که در آن گردشگری محیط زیست و گردشگری فرهنگی باهم اشتراک پیدا می‌کنند. مزرعه‌گردی عبارت است از اقامت گردشگر و گاهی مشارکت او در فعالیتهای روزانه مزارع و مراتع. محبوبیت مزرعه‌گردی، با توجه به اینکه خانواده‌های ساکن در مزارع در جستجوی کسب و کاری به عنوان مکمل یا جایگزین فعالیتهای اقتصادی سنتی خود هستند، افزایش یافته است. علاوه بر این مزرعه‌گردی ابزاری برای صیانت از چشم‌اندازهای سنتی است.

گردشگران به خاطر فعالیت در فضای آزاد به دنبال مزرعه‌گردی هستند. سایرین، اکثراً شهرنشینان، به دنبال تجربه موقت سبک زندگی روستایی هستند که اغلب بخشی از تصویر فرهنگی منطقه را تشکیل می‌دهد و یا به عنوان فراری نوستالژیک به «روزهای خوب گذشته» عمل می‌کند. در تنوع بخشیدن به کسب و کارهای کشاورزی به فعالیتهایی مانند مزرعه‌گردی، برخی از نویسندگان (گارسیا رامون، 1995 : 268) به تأثیرات متنوع خود روی کارگران اشاره کرده‌اند. آنها دریافتند که زنان به خصوص نقش مهمی در کارکردهای جدید مهمان‌نوازی مزرعه‌ها ایفا می‌کنند، به طوری که بیشتر کار بر دوش کسانی است که به شکل سنتی وظایف کار خانه را برعهده دارند.

منبع: tourism encyclopedia, edited by jafar jafari, 2002




تاریخ: پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط یوسفی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 50
بازدید ماه : 127
بازدید کل : 49577
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1